De 7 gewoonten
Om een positieve en succesvolle schoolcultuur te realiseren, werkt de Maranathaschool met het concept ‘The Leader in Me’. Deze pedagogische lijn ontwikkelt persoonlijk leiderschap bij kinderen. Het gaat bij persoonlijk leiderschap om leidinggeven aan jezelf en inzicht in jezelf en inzicht in je relatie met de ander. Het gaat om zicht krijgen op je eigen aandeel en je verantwoordelijkheid in allerlei (sociale) situaties. We werken in de hele school, groep 1 tot en met 8, met hetzelfde symbool:
De Boom van de 7 gewoonten:
De wortels zijn goed zichtbaar op de tekening! Dat moet ook, want dat is waarmee de boom stevig staat en niet zomaar om kan vallen. Met de wortels begint dan ook het leertraject met de kinderen. De eerste 3 gewoonten gaan namelijk over henzelf. Ze betekenen: werken aan jezelf, overwinningen op jezelf. Met deze 3 gewoonten in je rugzak word je zelf steviger, zodat je niet ‘zomaar omvalt’, onzeker wordt, bang of klagerig bent, maar grip krijgt op sociale situaties en je eigen verantwoordelijkheid en aandeel ziet. De stam staat symbool voor het kind en de relaties met andere kinderen.
Vanuit jezelf (de wortels) bewandel je de weg naar de ander, naar ‘samen’ en samenwerking. De gewoonten 4, 5 en 6 gaan daarover. Kinderen leren win-win denken, zodat de ander ook ruimte krijgt. Ze leren te luisteren met hun oren én hun hart (eerst begrijpen, dan begrepen worden) en zoeken de samenwerking, waarbij twee losse ideeën misschien wel tot een derde, nóg beter idee leiden (synergie).
De kruin: tenslotte komt de boom tot volle bloei en groei! En dat kan alleen als je ‘de zaag scherp houdt’! Je geeft aandacht en zorg op 4 belangrijke terreinen (fysiek, mentaal, sociaal-emotioneel en spiritueel). Je houdt deze vier onderdelen van jezelf in evenwicht, zodat je krachtig blijft. Aanvullend maken wij gebruik Breinhelden. Deze methode helpt kinderen hun executieve functies te ontwikkelen, zoals plannen, organiseren en zelfbeheersing. Het programma richt zich op het versterken van deze vaardigheden om het leren en gedrag in de klas te ondersteunen.