Sociale Veiligheid
SOCIALE VEILIGHEID
Op de Maranathaschool vinden we een veilige omgeving belangrijk. Dit geldt voor kinderen, ouders/verzorgers en ook voor onze medewerkers.Stichting Wij de Venen heeft samen met haar scholen, begeleid door medewerkers van de GGD, een beleidsplan Sociale Veiligheid opgesteld. Het beleidsplan is weergegeven in een Infographic en kunt u hier (met de link) downloaden. Door te klikken op de pictogrammen komt u in achterliggende schermen met meer informatie over de afspraken m.b.t. Sociale Veiligheid binnen onze school.
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor kinderen, professionals en ouders/verzorgers. Een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze kinderen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen.
M.b.t. Sociale Veiligheid zijn de volgende rollen ingesteld
In het beleidsplan kunt u lezen wat de verantwoordelijkheden van elke rol zijn. Mailadressen zijn te vinden op de laatste bladzijde van de jaarkalender.
- Aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling: Angelina van der Lek (Intern Begeleider)
- Contactpersoon: Mitchell van der Hulst (Leerkracht)
- Contactpersoon: Renate Lodder (Ouder)
- Manager Sociale Veiligheid: Nicole Eykelenboom (Directeur)
- Iedereen is anders en we horen er allemaal bij;
- We helpen elkaar;
- We zorgen goed voor elkaar, onszelf en onze omgeving.
Om Sociale Veiligheid te borgen zorgen wij ervoor dat dit structureel in ons lesprogramma terugkomt door gecertificeerde methoden te gebruiken, zoals:
-
'Kriebels in je buik', lessen voor relaties en seksualiteit voor groep 1 t/m 8;
-
Het signaleringsinstrument 'ZIEN', die de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart brengt, inclusief tips voor remediëring;
- De 'Leader in Me' als doorgaande lijn in de school van pedagogiek en sociale omgang met elkaar;
- De 'Kanjermethode', als extra methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling;
- Het SENSOA vlaggensysteem om om te gaan met grensoverschrijdend gedrag.
Soms heeft een kind meer zorg nodig dan wij in samenwerking met u als ouder kan bieden. Dan wordt contact opgenomen met externe professionals, zoals de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), het JGZ-team of JGT. In overleg met u wordt besloten welke (extra) ondersteuning uw kind kan gebruiken en hoe dit geregeld wordt. Indien 'Veilig Thuis' ingeschakeld wordt, dan wordt u te allen tijden vooraf geïnformeerd.
De contactpersoon van het JGZ-team (assistente jeugdgezondheodszorg) is: Simone Langeraar (slangeraar@ggdhm.nl).
Door de realisering van het beleidsplan Sociale Veiligheid en de daaraan verbonden activiteiten heeft de Maranathaschool het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen.
Onze school heeft bovendien speciale aandacht voor het themacertificaat 'Welbevinden en Sociale Veiligheid' en 'Relaties en Seksualiteit'. Hiervoor zetten wij de al eerder genoemde activiteiten in.
Gezonde School is een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties. Wilt u meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl.